Bilder på mig
Varför LCHF?

Om mig
Namn: Charlotte
Född: 1986
Status:Arbetar som butiksansvarig på Städmaskinshuset Sverige AB i Malmö.
Kör på "clean eating". Bra och rena råvaror är det jag går på.
Bor med min underbara sambo och vår lilla dotter, född maj 2016.


@motbattreliv

Önskas kontakta mig:
motbattreliv@mail.com

Till Arkiv

Recept
Frukost
Bröd
Kött
Grytor
Korvrätter
Fågel
Fisk & skaldjur
Soppor
Vegetarisk
Pajer & pizzor
Efterrätt
Kakor & bakverk
Godsaker
Övrigt (Blandat)

Bra LCHF-bloggar!
Kostologik
Naturligkost
Annaslchf
Vardagsliv med LCHF
56kilo
Ceciliafolkesson
Kostdoktorn
LifeZone

Till Startsidan

Varför LCHF??

Det är väldigt många som undrar varför man väljer att äta lchf.

Jag kan bara berätta från min synvinkel, varför jag har valt denna kost.

För det första, så är det ingen diet, eller ännu en bantningskur. Utan lchf är en livsstil. Jag har inte tänkt sluta med lchf, så länge jag mår så här bra. Min kropp mår så mycket bättre, med naturlig mat.

Ingen uppsvälld mage, för att man har ätit för mycket kolhydrater. Man får bättre tänder, för att man utesluter socker helt. Bättre hälsa. Är inte sjuk lika ofta som jag var innan. Det gick inte en höst/vinter utan flera förkylningar innan. (I år har jag inte haft en enda stor förkylning, och då träffar jag mina systerdöttrar, titt som tätt, som ofta är förkylda).


För mig finns det bara positiva fördelar. Jag saknar inte den mat som jag åt innan. Utan jag njuter av den mat jag äter idag. Och man håller sig mätt längre. Man behöver inte gå och små äta hela tiden, (som jag fick göra innan, för att jag alltid var hungrig).


Så går du i lchf-tankar, så ge det en chans. Du kommer inte ångra dig, och troligtvis kommer du inte att gå tillbaka till din vanliga kost igen. För du kommer märka stora skillnader på hur din kropp mår, och kanske till med några kilo lättare!!


Så hur kommer man igång?

Här får du lite hjälp på vägen, på vad man får inte får äta!

Och har du några frågor, så går det bra att maila mig på motbattreliv@mail.com. Så ska jag försöka svara på dina frågor!


 

Vad får man äta?

Fett - Riktigt smör, olivolja, rapsolja och kokosolja. Bra fetter som håller dig mätt längre!


Ägg - i alla former!


Kött - Fläsk, nöt, lamm och fågel. Har du möjlighet, välj gärna kött som är ekologisk och som har varit gräsbetande.


Fisk och skaldjur - All sorts fisk och skaldjur går bra. Men välj gärna feta fiskar som lax, makrill och strömming/sill. Det hjälper dig att hålla dig mätt längre. Väljer du till exempel torsk, så får man äta lite mer fet sås.


Mejeriprodukter - Alla feta mejeriprodukter går bra. Inga lightprodukter är att tänka på. Utan det är den fetaste vispgrädden och crème fraichen, (gärna utan tillsatser). Feta yoghurtar, som till exempel turkisk, grekisk och rysk yoghurt. Riktigt smör (minst 80%), Bregott. De flesta ostar, (men kolla innehållsförteckningen, för en del kan innehålla rätt mycket kolhydrater). Gammeldagsmjölk, (men i små mängder).

Är det viktnedgång du vill åt, så håll nere på mejeriprodukterna, eftersom de innehåller en del kolhydrater.


Grönsaker, som växer ovanjord - I stort sätt alla grönsaker som växer ovanjord, som till exempel, broccoli, spenat, grönsallad, gurka, avokado, sparris (både vit och grön), tomat, paprika, svamp och kål, som blomkål, vitkål, rödkål, savoykål och brysselkål. Men undvik ex. majs, (innehåller för mycket kolhydrater).


Såser - Feta såser, som bearnaisesås, aoli, gräddsåser. Gör dom gärna själv, eftersom köpt innehåller väldigt mycket tillsatser.


Nötter och mörk choklad -  Bra som snacks, men i lagom mängd. Undvik om du siktar på viktnedgång! Välj choklad som är minst 70% kakao.


Bär - Välj bär istället för frukt. Bra med antioxidanter. Blåbär, hallon och jordgubbar. Men även bär innehåller en del kolhydrater, så ät i lagom mängd.



Undvik:

Socker - Något som är helt självklart om man ska äta lchf. Och då gäller det inte bara det vita, som kommer från sockerbetor. Utan all sorts mat som innehåller socker, som godis, chips, läsk, kakor och choklad m.m. Undvik även onaturlig sötningsmedel, som till exempel aspartam. Som finns i light läsk.


Stärkelse - Som finns i potatis, ris, pasta, bröd, egentligen allt som innehåller havre, råg, korn och vete.


Margarin - Detta är fabrikstillverkat och är inte naturligt!


Frukt - Kan ätas i små mängder som naturligt godis. Men undvik gärna det. Framförallt i början, när du vill gå ner i vikt! Frukt innehåller en del kolhydrater. Det kan även trigga igång ditt sockersug, eftersom frukt är rätt sött.


Öl, likörer och söta drinkar - Dessa innehåller alldeles för mycket kolhydrater!



Att dricka:

Du kan dricka te, kaffe, klicka gärna i en 1-2 msk kokosolja, (hjälper dig att hålla dig mätt längre). Vatten, välj kolsyrat om du tycker det är godare.

När det gäller alkohol, välj torrt vitt vin, rödvin, vodka, whisky, konjak eller drinkar utan socker.



Tips!

När du ska ut och handla, kolla alltid innehållsförteckning på det du ska köpa. Välj bort produkter med mycket tillsatser (E-nummer) och välj produkter med max 5 gram kolhydrater per 100 gram.

Så lyckas du få med dig bra mat hem :)


Så lycka till nu!