Tips!

Lite tips hur Du kan tänka när Du ska handla hem mat:

Fett – Riktigt smör, olivolja, rapsolja och kokosolja. Bra fetter som håller dig mätt längre!

Ägg – i alla former!

Kött – Fläsk, nöt, lamm och fågel. Har du möjlighet, välj gärna kött som är ekologisk och som har varit gräsbetande.

Fisk och skaldjur – All sorts fisk och skaldjur går bra. Men välj gärna feta fiskar som lax, makrill och strömming/sill. Det hjälper dig att hålla dig mätt längre. Väljer du till exempel torsk, så får man äta lite mer fet sås.

Mejeriprodukter – Alla feta mejeriprodukter går bra. Inga lightprodukter är att tänka på. Utan det är den fetaste vispgrädden och crème fraichen, (gärna utan tillsatser). Feta yoghurtar, som till exempel turkisk, grekisk och rysk yoghurt. Riktigt smör (minst 80%), Bregott. De flesta ostar, (men kolla innehållsförteckningen, för en del kan innehålla rätt mycket kolhydrater). Gammeldagsmjölk, (men i små mängder).

Är det viktnedgång du vill åt, så håll nere på mejeriprodukterna, eftersom de innehåller en del kolhydrater.

Grönsaker, som växer ovanjord – I stort sätt alla grönsaker som växer ovanjord, som till exempel, broccoli, spenat, grönsallad, gurka, avokado, sparris (både vit och grön), tomat, paprika, svamp och kål, som blomkål, vitkål, rödkål, savoykål och brysselkål. Men undvik ex. majs, (innehåller för mycket kolhydrater). Är Du inte ute efter viktnedgång direkt, utan bara vill hålla en sund livsstil, ta gärna in sötpotatis och rotfrukter. Som innehåller mycket vitaminer och bra fibrer för kroppen.

Såser – Feta såser, som bearnaisesås, aioli, gräddsåser. Gör dom gärna själv, eftersom köpt innehåller väldigt mycket tillsatser.

Nötter och mörk choklad –  Bra som snacks, men i lagom mängd. Undvik om du siktar på viktnedgång! Välj choklad som är minst 70% kakao.

Bär – Välj bär istället för frukt. Bra med antioxidanter. Blåbär, hallon och jordgubbar. Men även bär innehåller en del kolhydrater, så ät i lagom mängd.

Undvik:

Socker – Något som är helt självklart om man ska äta lchf. Och då gäller det inte bara det vita, som kommer från sockerbetor. Utan all sorts mat som innehåller socker, som godis, chips, läsk, kakor och choklad m.m.

Stärkelse – Som finns i potatis, ris, pasta, bröd, egentligen allt som innehåller havre, råg, korn och vete.

Margarin – Detta är fabrikstillverkat och är inte naturligt!

Frukt – Kan ätas i små mängder som naturligt godis. Men undvik gärna det. Framförallt i början, när du vill gå ner i vikt! Frukt innehåller en del kolhydrater. Det kan även trigga igång ditt sockersug, eftersom frukt är rätt sött.

Öl, likörer och söta drinkar – Dessa innehåller alldeles för mycket kolhydrater!

Att dricka:

Du kan dricka te, kaffe, klicka gärna i en 1-2 msk kokosolja, (hjälper dig att hålla dig mätt längre). Vatten, välj kolsyrat om du tycker det är godare.

När det gäller alkohol, välj torrt vitt vin, rödvin, vodka, whisky, konjak eller drinkar utan socker.

Tips!

När du ska ut och handla, kolla alltid innehållsförteckning på det du ska köpa. Välj bort produkter med mycket tillsatser (E-nummer) och välj produkter med max 5 gram kolhydrater per 100 gram.

Så lyckas du få med dig bra mat hem 🙂

Så lycka till nu!

Lämna ett svar